middag

Dom firar inte jul i USA. Min familj ar judar sa det ar inte sa konstigt. Men jag menar alla andra, dom som firar jul har firar anda inte jul. Dom har inga ljusstakar,inga julstjarnor, ingen lucia och vad ar advent for nagot ? Inget julbakande eller julpyssel och julklapparna har man ju sjalvklart internet till. Far dom framkorda fram till dorren... halla! Vart tog julen vagen...

Sen nar forsvann charmen med att julshoppa med kompisar pa jakten efter den perfekta julklappen. Kolla pa julskyltning och baka pepparkakor. Hur kul ar det med internet julklappar ? Har ar julen bara en enda dag. Jul ska ju vara hela December med adventsljus och julkalender. Dom har inte ens ett julbord. Juldagen bestar av att ata gas och oppna fardig inslagna presenter fran internet. Att forklara tomte grot for amerikanare ar som att prata med livs levande fragetecken. Jul i Usa ar en enda dag med lite julklappar. Efter all hysteri med otroligt tidig julpyntning med overdrivet mycket lampor och tomtar sa trodde man ju att allt annat skulle vara likadant. Jul i USA, ingen jul alls. Jag ar sa glad att jag inte vaxte upp i USA ... Plosligt verkar inte chanuka helt fel.

Jag var iaf pa svensk julmiddag idag. Gwen en fransk au pair bor pa gatan bredvid mig och hennes vardpappa ar svensk, sa dom bjod in mig. Aven om mycket fattades pa julbordet sa var dom hemmagjorda kottbullarna riktigt goda.

Det ar lite lustigt om man tanker pa alla dessa middagar jag varit pa. Borjar lara mig hur det gar till nu. For det forsta ar det en oskriven regel att aldrig ta av sig skorna. Sen ar det alltid, alltid en valkomstskal som ofta uppfoljs av flera andra skalar. Dom gillar att skala helt enkelt. Man borjar aldrig att ata forren alla har fatt maten. Och sen ar dom alltid overtrevliga till "nya" middags gaster som dom inte kanner annu. Innan middagen gar alla runt med fina glas dricker vin och minglar. Under middagen borjar dessa prat om resorna. Och da framforallt affarsresor .Har inte traffat en enda man har som inte ar pa affars resa minst tva ganger om aret och da menar jag verkligen minst. Dom flesta har varit i ungefar hela europa och halva varlden. Dom pratar alltid om dessa "vackra stader" rese historier och politik i olika lander. Och har man inte sjalv vart i halva varlden sa tittar dom oforstaende pa en. Medan deras fruar pratar om deras mans resor blandat med samtal om fina skolor och ungarna. Hur manga som helst har varit i Sverige och da framst Goteborg men Stockhom kommer inte langt efter. Efter att detta kommit pa tal ar dom helt overtygade om att man vill veta vad dom tycker om Sverige. "beutiful country" "beautiful city". Vet mer om Sverige nu an innan jag kom hit. Visste inte att det fanns sa mycket att se i Stockholm ? Nagon borjade prata om dom otroligt intressanta forelasningarna pa karolinska institutet i Stockholm.

En sak har jag lart mig. Nar man far fragan vad man tanker gora efter detta ar. Vad framtidsplanerna ar, Kan man inte svara att man inte riktigt vet. Har ska man ha framtidsplaner, det ar det enda som raknas. Ju mer invecklat desto mer intresserade blir dom. Undrar vad mina framtidsplaner tills nasta middag blir...

Middagen ar nastan alltid treratters middag. Med nagon liten liten forratt som "alltid" ar lika "utsokt"... tydligen ?

Man lar sig helt klart hur man ska uppfora sig pa fina middagar. Vilka fragor som ar forvantade och vilka svar som galler. Det ar faktiskt ganska otroligt. men alla middagar ar precis likadana. Samma samtal och samma fragor. samma skalar och samma uppforande. Som att det finns oskrivna regler till precis allting. Undrar om dom forstar detta sjalva... Har iaf lart mig middagarna nu och halva varlden sa vad finns det mer for viktigt kunna ?...

For ovrigt fick jag en tv till rummet idag :)

Och Grattis pa 21 ars dagen Mickan ! hoppas du haft en super bra dag :) Det blir singstar nar jag kommer hem igen.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0